SAJAK-SAJAK ZURINAH HASSAN MENGENAI ISU BAHASA

bahasa jiwa bangsa

Antara isu semasa yang mencetus puisi ialah Isu Bahasa Melayu. Masalah terpinggirnya Bahasa Melayu  terus mengganggu. Bahasa kita adalah ibarat pemilik yang disingkir daripada  rumahnya sendiri.

Adakah ini malang yang menimpa  setelah bahasa Melayu telah pun kukuh sejak zaman dahulu, setidak-tidaknya sejak zaman kesultanan Melayu Melaka.

Bagaimana hal ini boleh terjadi sedangkan negara telah memperuntukkan tempat yang tinggi sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan dengan  kedudukan yang terpateri kemas dan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 152. Selain itu ia diperkukuhkan melalui Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang  telah memperuntukkan bahawa bahasa Melayu hendaklah digunakan sebagai perantaraan  dalam semua urusan rasmi dan pentadbiran negara.

Malangnya pada hari ini roh dan semangat yang dibawa oleh Perkara 152 yang mendaulatkan Bahasa Melayu Kebangsaan  tidak dihayati sepenuhnya dan seolah-olah sengaja dilupakan oleh  rakyat.  Kita perlu terima kenyataan walaupun sudah lama merdeka namun masih terdapat rakyat yang tidak fasih berbahasa Melayu.

Kenapa perkara ini masih berlaku sedangkan kuasa di tangan kita. Pada hari ini, masih ada yang malu untuk bercakap dalam bahasa Melayu malah ada yang takut untuk berbahasa Melayu kalau-kalau akan dianggap orang kampung yang tidak tahu berbahasa Inggeris. Sesungguhnya kita tidak nafikan sama sekali kepentingan bahasa Inggeris namun tidak wajar merendahkan bahasa sendiri.

Adalah kejadian biasa yang dilihat setiap hari melihat Pemimpin dan mereka yang berjawatan tinggi berbahasa Inggeris bila diwawancara di television khasnya dalam siaran Berita.  Barangkali kita hanya  melihat dan mendengar bahasa Melayu dipertuturkan di television bila ada wawancara dengan mangsa banjir, mangsa kebakaran, rakyat miskin dan sebagainya.

Keadaan bahasa yang menyayat hati ini telah mencetuskan banyak sajak-sajak dari dahulu hingga sekarang, Antara yang terpenting ialah sajak-sajak yang terkumpul dalam antologi Keranda 152, 1967 yang diiringi perarakan protes oleh pejuang bahasa yang bermula dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Antara pemimpin yang terpenting ialah Usman Awang. Terbaharu ialah antologi Cakar Nanar yang diusahakan oleh SN Datuk Ahmad Khamal Abdullah (Kemala) yang menghimpun suara protes penyair-penyair menentang PPSMI dan DLP.

Dalam kumpulan  puisi perseorangan saya, Salasilah (dbp 2005) sajak sajak yang khas diruntun oleh isu bahasa ialah Seorang Penyair Selepas 39 Tahun Merdeka, Ana Maria dan. Seorang Tua Bernama Bahasa.

SEORANG TUA BERNAMA BAHASA

Di sudut sebuah kota ternama

di belakang sebuah menara

yang terkenal di dunia

ditinggalkan sedikit kawasan

kawasan belas ihsan.

Seluruh kota telah diberitahu

tentang wujudnya kawasan itu

bukti amat nyata

keprihatinan pemilik kota

menyediakan kawasan itu

khas untuk warga tua

yang tidak dipedulikan anak cucu.

Antara yang terlantar di sana

adalah seorang tua bernama Bahasa

dia rajin bercerita kepada kawan-kawan sebaya

yang sama menumpang

menunggu hari petang.

Mengikut cerita orang tua

yang bernama Bahasa itu

dia punya ramai anak cucu

di seluruh alam Melayu

semasa muda dan gagah

dia menjaga mereka

memberi mereka ilmu

hingga menjadi bangsa

yang kuat dan berpadu

apakan daya mereka tidak menyayanginya

mereka menghantar dia ke situ

semakin pudar dan layu.

Pada suatu pagi

orang tua yang bernama Bahasa itu

menangis tersedu-sedu.

Kawan-kawan pun bertanya

dan dia bercerita

“Semalam aku bermimpi

terlalu dahsyat mimpi itu

aku bermimpi kampung halamanku

musnah dipukul ribut

aku melihat anak cucuku

terapung dan hanyut

mereka hanyut seperti kayu

yang tak kenal hujung pangkal

mereka hanyut seperti kayu

yang tak tahu usul asal

dibawa arus tak terkawal.

Aku sedih melihat mereka cuba menjerit

meminta tolong tetapi apabila mulut dibuka

mereka telah kehilangan suara.

( Salasilah:  175)

 Dalam sajak ini, Bahasa dilihat sebagai orang tua yang tidak mahu dijaga, lalu dihantar oleh anak
anaknya ke rumah orang orang tua. Rumah itu berada di belakang sebuah menara yang terkenal di dunia, menunjukkan orang tua bernama bahasa itu berada di sebuah negara yang mementingkan bangunan bangunan tinggi sebagai simbol kemajuan.

Kawasan yang menempatkan orang tua itu berada di belakang Menara seolah-olah jelek dan perlu
disembunyikan. Walau bagaimanapun pemerintah yang  suka bermuka-muka dan menunjuk-nunjuk
mencanangkan kebaikan mereka menyediakan tempat sedemikian semata-mata untuk mengelabui
mata penduduk kota.

Maka duduklah orang tua itu di situ. Degan sifatnya yang memiliki kekayaan perkataan dan pengalaman, dapatlah dia bercerita kepada kawan-kawan lain tentang kehidupannya pada masa muda dahulu. Mengikut  orang tua yang bernama Bahasa itu dia punya ramai anak cucu di seluruh alam Melayu, Pada masa dulu dia memainkan peranan yang penting. Dialah yang memberi mereka ilmu dan menyatukan mereka sehingga menjadi bangsa yang gagah. Malangnya anak cucu yang telah membesar menyangka diri mereka telah terlalu besar dan tidak memerlukannya lagi. Inilah sifat anak-anak yang dikesali Mereka tidak seperti bangsa-bangsa lain yang menghargai bahasa mereka.

 Apakah nasib dan kesudahannya bangsa yang tidak menghargai bahasa mereka.  Segalanya diperlihatkan melalui mimpi orang tua bernama Bahasa itu. Dia bermimpi kampung halamannya musnah dipukul ribut
dan anak cucunya hanyut dibawa arus. Dia kasihan melihat mereka. Ketika mereka cuba membuka mulut untuk meminta tolong, tiada suara yang keluar.  Demikianlah dahsyatnya keadaan bangsa yang tidak menjaga bahasa, mereka menjadi seperti tunggul kayu yang tidak berupaya untuk menentukan hala tuju kehidupan mereka sendiri. Mereka seolah-olah dikuasai oleh orang lain . Bangsa yang tidak menjaga bahasa tidak dapat mengeluarkan pendapat seolah-olah telah  kehilangan suara.  Kehilangan suara bermakna kehilangan kuasa.

aku melihat anak cucuku

terapung dan hanyut

mereka hanyut seperti kayu

yang tak kenal hujung pangkal

mereka hanyut seperti kayu

yang tak tahu usul asal

dibawa arus tak terkawal.

Aku sedih melihat mereka cuba menjerit

meminta tolong tetapi apabila mulut dibuka

mereka telah kehilangan suara.

Mengapa hal ini terjadi sedangkan kita memegang tampuk kuasa. Sepatutnya bahasa dan bangsa dipelihara agar terus perkasa. Inilah yang ingin saya sampaikan melalui puisi  PANTUN RINTIHAN BAHASA (Ahmad Kamal Abdullah, Cakar Nanar, 2016)

Pohon bahasa rimbunan segar

Mengapa dibiar kering terkapar

Tuan berdiri umpama pagar

Jangan sanggup meracun akar

Dengan pisau di tangan kanan

Dengan mentimun di tangan kiri

Gila apakah tuan gerangan

Maka dihiris lidah sendiri?

Sekali berjanji sekali mungkir

Bagai tebu tumbuh di bibir

Bangsa disisih bahasa dipinggir

Itulah jalan kuasa berakhir

 ( CAKAR NANAR)

Seorang Penyair Menyambut 39 Tahun Merdeka

Ketika fajar Ogos 1957

menguak kelam desa

dia dibangunkan untuk diajar

mengejar jejalur sinar.

Ketika dingin pagi peralihan

memucukkan rumpun harapan

dia
tekun di meja tua

menyebut
huruf demi huruf

mengeja
sepatah demi sepatah

membaca
baris demi baris

lembar-lembar
sejarah.

Ketika mekar suria menyingkap tabir hari

dia pun telah belajar membuka

jendela diri

sambil angin pembangunan berdesir di halaman

ladang kasihnya menyuburkan pengertian.

Diselaminya lautan madah pujangga

tersentuhlah kilau mutiara makna

dikecap merdeka yang manis

dengan lidahnya yang fasih

membaca puisi-puisi patriotis.

Diukirnya syair-syair untuk tanah air

dilafazkan ikrar perwira

dinyanyikan “Bahasa Jiwa Bangsa”

dengan getar jiwa

di tengah pentas negara.

39 tahun selepas merdeka

dia masih seorang penyair yang setia

menyusuri liku-liku negara

sering kali dia penat dan tersesat

di celah-celah hiruk-pikuk papan-papan iklan

celaru papan tanda di tengah kota.

Ketika mereka mengarak panji-panji

untuk ketiga puluh sembilan kali

dia masih setia mengutip

mutiara peribadi

perit suaranya menyanyikan lagu tradisi

“Bahasa tidak dijual beli”.

Apakah suaranya akan tenggelam

oleh riuh wayang retorik

berat sepanduk hingar-bingar slogan

kempen semasa matlamat segera.

39 tahun selepas merdeka

mungkinkah panggung akan kosong

dan dia menjadi pelakon tua

yang tersingkir daripada pentas negara.

SEORANG PENYAIR SELEPAS 39 TAHUN MERDEKA  merenung perjalanan bangsa atau bermuhasabah)

– Isu bahasa Melayu yang dikatakan semakin malap di tanahair.
– Kenapa pilih penyair? Penyair golongan terpinggir dlm arus
pembangunan Negara
– Dalam memperjuangkan kemerdekaan, penyair golongan yg aktif
– Akhirnya menjadi ‘pelakon’ di pentas yg dilupakan rakyat
dan makin tidak mendapat perhatian pemerintah (juga rakyat). Rakyat makin leka
dalam budaya hedonistic atau terpengaruh dgn retorik2 politik yg menjauhkan
mereka dari perjuangan bahasa
– Masih relevan dan belum selesai sampai hari ini. Makin
parah (isu PPSMI), penyakit lama tak diubati, penyakit baru datang
– Isu pemimpin yg pandai retorika tapi lupakan perjuangan
sebenar
– Sajak perakam waktu-tahun 1957 mereka berjuang tapi selepas
39 tahun merdeka, mereka tak diperlukan (39 TAHUN MERDEKA-BUKAN UMUR PENYAIR,
TAPI UMUR NEGARA)
– Mereka tenggelam dalam ‘poster’- poster simbol
pilihanraya,pilihanraya sudah beberapa kali berlaku
– Semasa menulis, teringat pada golongan guru yang sudah tua
– Mengambil unsur waktu sebagai perlambangan– fajar menguak
kelam desa-negara baru merdeka, masih belum membangun-penyair masih kecil, baru
hendak mengenal dunia, baru bersekolah dan mengejar kemajuan
– Matahari sudah meninggi-penyair sudah pandai membaca dan
berfikir, sudah tahu tentang sejarah bangsa, kepentingan bahasa tapi ‘tekun di
meja tua’-perjuangannya hanya di kampong/ kesetiaan kepada tradisi,budaya yang
belum bertukar-‘memucukkan rumpun harapan’- suasana desa
– ‘suria /jendela’-terbuka kepada ilmu,pengetahuan dan
pengalaman baru/cetusan idea baru
– Pucuk rumpun menjadi ‘ladang kasih’-semakin luas dunia
penyair/semakin maju
– Alam ada banyak mutiara ilmu
Sajak retrospektif atau bermuhasabah dengan perjalanan masa
setelah 39 tahun merdeka. apa nasib golongan penyair?- juga seniman, pejuang
yang lain?
Apakah nasib bahasa, budaya, seni warisan? 

Ana Maria

Ana Maria yang bijak dan jelita adalah gadis

kelahiran Costa Rica mahasiswa di Florida

pengkhususan di bidang bahasa.

Ana Maria yang bijak dan jelita

bertutur bahasa Sepanyol

sebagai bahasa ibunda

menguasai bahasa Inggeris

sebagai bahasa kedua

giat pula mempelajari bahasa ketiga

memilih bahasa Melayu

atas nasihat profesor

“itu juga bahasa penting dunia

di alam Melayu khususnya Nusantara

beberapa abad menjadi lingua franca.”

Dengan minat dan kerajinan

Ana Maria lulus cemerlang

memenangi hadiah pelajaran

melawat sambil belajar ke mana-mana

negara pilihan.

Lalu dia berkira-kira ke Malaysia

atau Indonesia tujuannya untuk berlatih

bercakap Melayu sebanyaknya

dengan rakyat tempatan bagi membetulkan
sebutan

dan memahirkan pertuturan.

Dia meminta nasihat profesor

ke mana hendak dituju

kerana dia dibenarkan memilih hanya satu.

Profesor yang tegas berkata

dengan jelas “Mujur juga anda bertanya

saya pernah berada

di kedua-dua negara untuk tempoh yang agak
lama

kalau tujuanmu mempelajari bahasa

pergilah ke Indonesia

di sana kau akan suka

mendengar percakapan mereka.”

“Berlainan pula di Malaysia

walaupun ramai orang Melayu

bahasanya agak bercelaru

tak ketentuan ayat

dan nahu.”

 “Bahasa Melayu memang jarang didengar

kalau anda di hotel-hotel besar

yang mewah di tengah bandar

mereka megah bertutur bahasa Inggeris

itu imej orang terpelajar

pemimpin mereka juga bercakap Inggeris

apabila muncul di TV

walaupun bahasa Melayu diisytiharkan

bahasa rasmi.

Di luar ada juga yang bercakap Melayu

tetapi bahasanya bahasa rojak

iaitu bahasa yang telah rosak

bahasanya bahasa pasar

iaitu bahasa yang tercemar.

Jadi lebih baik ke Indonesia

untuk belajar bahasa Melayu

kalau di Malaysia

anda mungkin jadi lebih keliru.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.